לא אחת עולות לכותרות ידיעות על תאונות 'פָּגַע וּבָרַח' המתרחשות בכבישי הארץ. תאונות אלה, בהן הנהג הפוגע נמלט מזירת התאונה מסיבות שונות, מעוררות סוגיה מוסרית כבדת משקל לצד קושי של הנפגע לקבל פיצוי בגין נזקי הגוף שנגרמו לו עקב התאונה, בהיעדר חברת ביטוח שאליה ניתן להגיש את התביעה. נוסף על כך ישנוֹ קושי בהוכחה שהנזק אכן נגרם עקב תאונת דרכים.
תאונת פגע וברח נחשבת לעבירה פלילית חמורה – אם המשטרה מצליחה לתפוס את הנהג המעורב הוא עשוי להיות מואשם בעבירת הריגה, שהעונש המרבי עליה הוא עד 20 שנות מאסר. הטעם לכך הוא הרתעתי, באשר תאונת 'פגע וברח' מצמיחה את עבירת ההפקרה, שהיא מהחמורות בפקודת התעבורה.
כיצד על נפגע בתאונת פגע וברח לפעול לצורך קבלת פיצוי בהקדם האפשרי, אל מי עליו לפנות ובאיזה אופן? על כך ועוד במאמר שלפניכם.
הגדרת תאונת פגע וברח
זוהי תאונה שבּה פצועים בדרגות חומרה שונות או תאונה קטלנית שגבתה הרוגים, או תאונה שהסתיימה בפגיעה ברכוש, בנסיבות שבהן נהג הרכב הפוגע נמלט מזירת התאונה, לאו דווקא באמצעת הרכב הפוגע, בלי לעצור ולהושיט סיוע לאנשים שבהם פגע ובלי להשאיר פרטים מזהים. כל זאת בניגוד גמור לקבוּע בסעיף 144(א) לתקנות התעבורה – הוראות החלות על נהג רכב שהיה מעורב בתאונה.
לעניין פגיעה ברכוש, לא כל פגיעה שכזו עולה כדי תאונת פגע וברח. אם נגרם נזק לרכוּש על בעל הרכוש שניזוק להגיש תלונה במשטרה בתוך פרק זמן של 48 שעות ממועד התאונה.
הקושי בפיצוי נפגעי תאונות פגע וברח
בתאונת דרכים רגילה הנפגע תובע פיצוי בגין נזק הגוף שנגרם לו עקב התאונה מחברת הביטוח של הרכב אשר בו שהה בעת התאונה. אין נפקות לשאלת האָשָׁם, שכֵּן חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975, קובע הֶסְדר של אחריות מוחלטת.
עלות פיצוי נפגעי התאונות מוּשֶתֶת למעשה על ציבור הנהגים דרך מחירי פוליסות הביטוח של כלל המשתמשים ברכב מנועי. בתאונות אשר בהן מעורבים הולך רגל או רוכב אופניים, אשר לא שהו בתוך הרכב המבוטח בביטוח חובה, יתבעו הנפגעים את הפיצוי מחברת הביטוח של הרכב הפוגע.
במרבית המקרים, המעורבים בתאונה מחליפים ביניהם פרטים לאחר האירוע, וכאשר מדובר בפגיעות קשות מסייעים להם בכך המשטרה, מד"א או עוברי אורח בזירת התאונה. בנסיבות של תאונות פגע וברח, חרף מאמצי המשטרה ואכיפה מוגברת, לא תמיד מצליחים להיתפס הנהגים המעורבים בתאונות אלה, ולא ניתן לאתֵּר את הרכב הפוגע. מצב דברים זה מוביל לכך שהנפגעים בתאונה אינם יודעים מיהי חברת הביטוח של הרכב הפוגע, ואינם יכולים להגיש נגדה תביעת פיצוי בגין נזקי הגוף שנגרמו להם עקב התאונה.
פיצויים לנפגעי תאונות פגע וברח – הפתרון
לתכלית פיצוי נפגעי תאונות דרכים בשעה שאין חברת ביטוח אשר נגדה אפשר להגיש את התביעה, כמו בנסיבות של תאונת פגע וברח או כאשר נפגע מי שנסע ברכב בלתי מבוטח, וכדי שהנפגעים לא יצטרכו להתמודד עם הנטל הכלכלי הכרוך בתאונה, המדינה הקימה את קרנית – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. זהו תאגיד ציבורי אשר הוקם מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים ומצוי בניהול ממשלתי תחת משרד האוצר. מרבית המימון של קרנית מתבצע בהעברת אחוז מסוים מכספי ביטוח החובה שחל על כל בעל רכב בישראל ואותו גובות חברות הביטוח. הרציונאל הוא חלוקת הסיכון הכרוך בעצם הנהיגה על הכביש והאפשרות להיפגע בתאונת פגע וברח בין כלל הנהגים. המדינה מתאימה בין עלות הביטוח, האחוז אשר יועבר לקרנית והיקף הנזקים הנגרמים בתאונות שבהן אין חברת ביטוח להגיש נגדה בתביעה, וכך מבטיחה כי בקרן תהיה תמיד יתרת כסף לפיצוי הנפגעים.
קרנית מטפלת במקרים של נזקי גוף בלבד, ואחראית על פיצוי נפגעי תאונות דרכים אשר אין באפשרותם לתבוע מבטח כלשהו על הסבל והנזק שנגרמו להם. עם המקרים המצוינים בחוק נמנים נפגעים עקב:
- תאונת 'פגע וברח'.
- רכב גנוב; רכב שהיה נהוג על-ידי נהג מחוּסר רישיון נהיגה; רכב שנעשה בו שימוש בניגוד לתנאים המצוינים בפוליסה; רכב אשר לא בוּטח כנדרש בחוק (עקב אי-תשלום פרמיה למשל).
- רכב אשר היה מבוטח בחברת ביטוח שהחלו נגדה הליכי פירוק.
במקרים רבים פיצויים מקרנית הם עוגן הצלה משמעותי עבור נפגעי תאונות פגע וברח.
הגשת תביעה לקרנית
תביעה מול קרנית תנוהל כמו תביעה מול חברת ביטוח, בנסיבות של תאונת דרכים רגילה. הקושי הקיים בתביעת קרנית לפיצוי בגין נזקי גוף עקב תאונת פגע וברח הוא שהנפגע נדרש להוכיח ראשית שהנזק נגרם כתוצאה מתאונת דרכים, ואם הצליח לעשות זאת עליו להוכיח את גובה הנזק שנגרם.
הוכחה שהנזק נגרם עקב תאונת דרכים:
לצורך כך יש לפעול באחד משתי אופנים, לפי נסיבות העניין –
- להשיג עדות של עדי ראיה שהיו בזירת התאונה. אם לא היו עדי ראייה לאירוע:
- להתבסס על חוות דעת רפואית מטעם הרופא שטיפל בנפגע בסמוך לאחר התאונה ו/או להסתמך על רשומות המשטרה אשר הוזעקה לזירת האירוע.
הוכחת היקף הנזק שנגרם:
אם עלה בידי התובע להוכיח כי נזק הגוף נגרם לו בתאונת דרכים ולא קיימת חברת ביטוח שאליה אפשר להגיש את תביעת הפיצוי, יהיה על התובע להוכיח את היקף הנזק אשר ממנו ייגזר גובה הפיצוי שלו זכאי הנפגע.
בעניין זה, בדומה לנסיבות של תאונת דרכים רגילה בה התביעה מוגשת נגד חברת ביטוח, יהיה על הנפגע להביא חוות דעת מטעם רופאים מומחים בתחומים הרלוונטיים. אם יתעוררו אי הסכמות בין המומחים יהיה צורך להפנות את הנתבע למומחים מטעם קרנית.
לצורך מִקסום סכום הפיצוי מקרנית מומלץ לנפגע בתאונת פגע וברח לפנות אל עורך דין מומחה בתחום תאונות דרכים, אשר ישכיל לייצג את הנפגע ולדאוג עבורו לקבלת פיצוי ראוי.
התנהלות מומלצת לאחר פגיעה בתאונת פגע וברח
כאמור, נפגע בתאונת פגע וברח יידרש במסגרת תביעת פיצויים מקרנית להוכיח כי נפגע בנסיבות שבהן לא ניתן לאתֵּר את פרטי הרכב הפוגע ואת זהות הגורם המבטח את הרכב הפוגע.
לפיכך בסמיכות להתרחשות התאונה חשוב להקפיד על אלה:
- תיעוד האירוע – לרבות גביית עדויות מעדי ראייה שהיו במקום וקבלת פרטי יצירת קשר עִמם.
- פנייה לקבלת טיפול רפואי – בסמוך ככל האפשר להתרחשות התאונה וללא שיהוי.
- מסירת מלוא הפרטים הידועים לגבי התאונה לצוות הרפואי.
- דיווח לתחנת המשטרה אשר בשטחה אירעה התאונה על התאונה ונסיבותיה.
הענישה הנהוגה בבתי המשפט בתאונות פגע וברח
לפי נתוני הרשות השופטת מלפני ארבע שנים, במקרים של תאונות פגע וברח בתי המשפט נוהגים להטיל עונשים של עד שנתיים וחצי מאסר בפועל וקנס כספי. בתאונות קשות שבהן נהרג אדם או נפצע באופן חמור, וכן מקרים שזכו לסיקור תקשורתי נרחב, נגזרים עונשים כבדים יותר. כך למשל בתאונת הפגע וברח שבה נהרג שניאור חשין ז"ל, בנו של שופט בית המשפט העליון מישאל חשין ז"ל, בחודש יוני 2010, בית המשפט המחוזי מרכז פסק כי טל מור, הנהג, אשר נמצא תחת השפעת סמים ואלכוהול, דרס למוות ברכבו את חשין שרכב על אופניו, והפקיר אותו להתבוסס בדמו. בית המשפט גזר על מור 12 שנות מאסר ושנתיים מאסר על תנאי, שלילת רישיון נהיגה למשך עשרים שנים ופיצויים בסך עשרות אלפי שקלים למשפחת חשין. בפסיקה זו ביקש בית המשפט להעביר מסר של הרתעה לציבור הנהגים הצעירים.
להימלטות הנהג הפוגע מזירת האירוע עשויות להיות סיבות שונות, בהן: התחמקות מהמשטרה בשל חשש מההשלכות הפליליות של ביצוע התאונה; רצון להימנע ממסירת פרטי ביטוח הרכב; התחמקות מענישה; מחשבה של הבורח כי לא היה אשֵׁם בקרות התאונה; כאשר הנהג הפוגע מודע לכך שקיים פגם חמור בהתנהלותו כמו נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול, נהיגה ללא רישיון בתוקף או במהלך תקופת שלילת רישיון; כניסה למצב של הלם או פניקה – חוסר יכולת להתמודד ולתפקד בנסיבות, ללא מחשבה על הצורך בהושטת עזרה. במקרה אחרון זה תפקיד בית המשפט לאזן בין האינטרסים העומדים על כף המאזניים לפי מידת חשיבותם ועוצמתם בנסיבות המקרה המסוים.
מיצוי הדין עם הנהג הפוגע
ישנם מקרים שבהם הנהג הפוגע נלכד ומועמד לדין פלילי. בנסיבות אלה בית המשפט יכול לגזור עליו תשלום פיצויים לנפגע או למשפחתו. סעיף 42 לפקודת הראיות קובע כי אם הנהג הפוגע נמצא אשם בדין הפלילי, הראיות אשר שימשו להוכחת אֲשָׁמוֹ יוכלו לשמש את הנפגע בתאונה גם בדין האזרחי, לצורך הוכחת אשמתו של הנאשם, כחלק מתביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים. את התביעה יש להגיש לאותו בית משפט ובפני אותו הרכב שופטים אשר הרשיע את הנאשם בפלילים, תוך פרק זמן של 90 יום ממועד הפיכתו של פסק הדין בהליך הפלילי לחלוט.
אם נפגעת בתאונת פגע וברח מומלץ לפנות בהקדם לעורך דין מומחה בתחום תאונות הדרכים, אשר יסייע בהוכחת התביעה וקבלת פיצויים בגין נזקי הגוף שנגרמו לך.
משרדנו מתמחה בטיפול בתביעות בגין תאונות דרכים בכלל ותאונות פגע וברח בפרט. אנחנו כאן, בשבילכם | צרו קשר לייעוץ אישי